Головна » Статті » Статті про школу |
ПОРАДИ педагогам при організації навчально – виховного процесу для учнів 1 класу
У початковий період навчання дитини у першому класі важливе значення має успішність адаптаційного періоду. Створення
сприятливого середовища для адаптації дитини до систематичного шкільного
навчання забезпечуватиме їй подальший благополучний розвиток, успішне навчання
та виховання. Вимоги щодо забезпечення належних умов для навчання і виховання
учнів, в т.ч. 1 класу, в загальноосвітніх навчальних закладах встановлено
Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання
загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу
(ДСанПіН 5.5.2.008-01). - організації гарячого харчування; - облаштуванню кімнат для відпочинку (сну); - приміщень для організації рухливих ігор, щонайменше одного на паралель класів; - обладнанню відокремлених туалетів (вбиралень); - обладнання відокремлених гардеробів з обов’язковим виділенням секцій для кожного класу тощо. Відповідно до Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання
загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу
(ДСанПіН 5.5.2.008-01) для першокласників, які відвідують групи продовженого
дня, необхідно організувати щоденний 1,5-годинний денний відпочинок (сон), а
також не менше, ніж 1,5-годинну прогулянку на свіжому повітрі. Результатами такої співпраці є: - впровадження здоров’язбережувальних технологій навчально-виховного
процесу; - бесіди з батьками на психолого-педагогічну тематику тощо.
Відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту” навчально-виховний процес у 1 класах здійснюється за груповою (класно-урочною) та індивідуальною формою навчання. Створення сприятливих умов для безболісної адаптації дітей до систематичного шкільного навчання, зняття статичного напруження першокласників при одночасному виконанні навчальних програм з усіх предметів забезпечується при складанні розкладу уроків. Необхідно враховувати оптимальне співвідношення навчального навантаження протягом дня, тижня з урахуванням психофізіологічних та фізичних можливостей першокласників. Доцільно
чергувати протягом дня навчальні предмети природничо-математичного і
гуманітарного циклів з уроками фізичної культури, основ здоров’я, музичного та
образотворчого мистецтва, трудового навчання. Середу або четвер рекомендується планувати у розкладі як розвантажувальний день. У цей день можна проводити уроки з предметів оздоровчо-фізкультурного та мистецького спрямування. З метою уникнення перевантаження впродовж вересня – жовтня на четвертих уроках доцільно використовувати інші форми організації навчального процесу. Протягом цього часу учитель може планувати проведення окремих навчальних занять у формі уроків-екскурсій, уроків-імпровізацій, уроків-ігор, уроків-театралізацій тощо. В адаптаційний період навчання першокласників виявляється специфіка організації уроків з окремих предметів. Уроки фізичної культури протягом перших двох місяців спрямовані в першу чергу на розвиток і удосконалення рухів дітей і, по можливості, проводяться на свіжому повітрі. Уроки з основ здоров’я рекомендується проводити, активно поєднуючи навчально-пізнавальну і оздоровчо-рухову діяльність першокласників. Ігри та ігрові ситуації мають бути невід’ємною частиною як уроків з фізичної культури, так і уроків з основ здоров’я. Вивчення окремих тем з математики у цей період може проходити не лише у класі, але і в добре обладнаній ігровій кімнаті, на уроках-іграх, поза межами класу, школи. Щотижня один урок математики доцільно проводити на повітрі. Так, при
вивченні ознак предметів (порівняння предметів за кольором, розміром, формою)
доцільним буде проведення екскурсій по школі, шкільному подвір’ю, на спортивний
майданчик з включенням тематичних ігор, екскурсії у кабінет математики.
Екскурсії в парк, вулицями міста, на пришкільну ділянку, рухливі ігри з різними
завданнями допоможуть першокласникам у засвоєнні просторових уявлень, взаємного
розміщення предметів. При вивченні матеріалу з порівняння груп предметів за їх
кількістю, а також з лічби предметів доцільними будуть екскурсії в парк, у
магазин. У зв’язку з
тим, що основою вивчення музичного мистецтва учнями є найпростіші музичні жанри
– пісня, танець, марш, їх інтонаційно-образні особливості, навчальна діяльність
першокласників на уроках музики може включати в себе яскраво виражені ігрові
елементи (пластичне інтонування, музично-ритмічні рухи, вільне диригування, гру
на елементарних музичних інструментах, інсценування та розігрування окремих
музичних творів, пісень тощо. Це дозволить вчителю зробити уроки музики
захоплюючими, цікавими, насиченими різноманітними формами діяльності учнів,
допоможе усунути рухову пасивність і перевантаження дітей. Художні заняття у цей період можуть мати різні форми: прогулянки та екскурсії в парк чи в ліс з метою розвитку навичок сприймання, естетичного милування і спостережливості, а також збору природних матеріалів для наступних уроків з образотворчого мистецтва; екскурсії в майстерню народних умільців рідного краю, в художньо-краєзнавчий музей чи в музей народного декоративно-прикладного мистецтва; ігри. Основне
спрямування роботи на перших уроках трудового навчання включає в себе
розширення сенсорного досвіду дітей, розвиток моторики рук, формування
пізнавальних процесів (сприймання, уваги, пам’яті, мислення та ін.),
координація рухів, формування початкових прийомів роботи з ручними
інструментами тощо. Прийоми та методи роботи з дітьми мають забезпечувати різноманітну активну практичну діяльність кожного учня. Ігрова діяльність має бути домінуючою під час навчання дитини у 1 класі. Домашні завдання учням першого класу не задаються. Навчальні досягнення учнів 1 класу оцінюються вербально. Під впливом різноманітних чинників шкільного життя позитивні уявлення про себе, сформовані у дитини в дошкільному віці, у першому класі піддаються серйозним випробуванням. Навчання пов’язане не лише з успіхами, а частіше з помилками, невдачами. Першокласник прагне утвердити себе в новій ролі, шукає опори у ставленні вчителів до себе, бажаючи, щоб дорослі помічали його позитивні якості. Тому оцінка здатна викликати в учня цілу гаму гострих переживань. Радість і задоволення досягненнями в навчанні створюють позитивний емоційний фон стосунків з учителем та однокласниками, покращують рівень засвоєння знань. Почуття гіркоти, невдоволення невдачами можуть спричинити зниження самооцінки, зневіру, конфлікт з оточенням. Важливо на
уроках створювати такі умови, коли б невдоволеність від невдачі спонукатиме
дитину шукати кращі способи навчальної діяльності. Педагогічна оцінка має
бути тактовною; не акцентованою на невдачах дитини, а здатною створювати
сприятливий емоційний фон для подолання труднощів. Важливо навчити учня
сприймати оцінку як показник рівня знань і вмінь, а також розуміти, що
оцінюються його конкретні дії. Важливо
помітити той момент, коли дитина в основному виправила свою помилку, щоб поставити
її в однакові умови з іншими учнями. Вміло користуючись в роботі з першокласниками педагогічною оцінкою, вчитель закладає основи для формування в них умінь об’єктивно оцінювати хід і результати своєї діяльності, стимулює розвиток навчальних мотивів, створює атмосферу доброзичливих взаємин у класі, що необхідно для підтримування в учнів почуття власної гідності, доброти і чуйності, бажання працювати разом з однокласниками. | |
Переглядів: 1072 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |